کد مطلب:244031 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

تعویذ های امام جواد
[20] 20 - طوسی آورده است:

تعویذ روز شنبه: بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ هیچ قدرت و توانی نیست، مگر از جانب خدای بلند مرتبه ی بزرگ؛ خدایا! ای پروردگار فرشتگان و روح [1] و پیامبران و رسولان! و مسلط و مستولی بر هر كه در آسمانها و زمین هاست؛ شر اشرار را از من، باز دار و چشمها و دلهای آنها را كور ساز و میان من و آنها، حجاب و پرده قرار ده؛ همانا تو، پروردگار ما هستی و هیچ توانی، جز از جانب خدا نیست؛ بر خدای متعال توكل كردم، همچون توكل پناهنده به او، از شر هر جنبنده ای كه پروردگارم سرنوشتش را در اختیار دارد و بر خدای متعال توكل كردم از شر آنچه در شب و روز؛ آرمیده (از شر هر چه در عالم طبیعت وجود دارد و شب و روز بر آن می گذرد) و از شر هر شر و بدی و صلوات و سلام خدا، بر محمد و آل او باد [2] .

[21] 21 - و نیز گفته است:

تعویذ روز یكشنبه، از تعویذ های امام جواد علیه السلام: بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ خدا بزرگتر



[ صفحه 307]



است؛ خدا بزرگتر است (از این كه وصف شود)، پروردگار عالم بر عرش خود حاكم و مستولی شد و آسمانها و زمین به حكمتش افراشته و استوار گردیدند و ستارگان، به فرمانش پرتو افشان شدند، و كوهها به اذن او، پا برجا گشتند؛ هر كس در آسمانها و زمین است، از قلمرو اسمش بیرون نیست؛ آن اسمی كه كوهها، از سر فرمانبرداری برایش رام و تسلیم شدند و تن ها، در حالی كه كهنه و فرسوده اند، به فرمانش برانگیخته شدند و به آن اسم پناه می برم و در پناه او مخفی و پوشیده می شوم از شر هر گمراه كننده و تجاوز كار و طغیان گر و گردن كش و حسودی، و به اسم الله، پناه می جویم، آن اسمی كه بدان، میان دو دریا مانع قرار داد و پناه می جویم به خدایی كه در آسمانها، برجهای فراوان (یا مراد، همان منازل و برج های دوازده گانه ماه و خورشید است یا مراد، ستارگان یا ستارگان بزرگ می باشد) و در آن (آسمان) چراغ (خورشید) و ماه نورانی، نهاد و آن (آسمان) را برای بینندگان، بیاراست و از شر هر شیطان رانده شده ای نگاه داشت و در زمین، قله های محكم و استوار همچون میخ قرار داد (آری پناه می جویم) از اینكه بدی یا گناه و زشتی خارج از حد یا مصیبتی به من برسد؛ حامیم، حامیم، حامیم، این كتابی است كه از سوی خدای رحمن و رحیم نازل شده است.

حامیم، حامیم، حامیم، عین، سین، قاف، این گونه خداوند عزیز و حكیم به تو و پیامبرانی كه پیش از تو بودند، وحی می فرستد و درود و سلام خداوند، بر محمد و آل او باد. [3] .

[22] 22 - و نیز نقل كرده است:

تعویذ روز دوشنبه از تعویذ های امام جواد علیه السلام:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ جانم را در پناه پروردگار بزرگم، از شر آنچه نهفته و از شر آنچه آشكار است و از شر هر ماده و نری و از شر هر چیزی كه خورشید و ماه بر آن تابیده است، قرار می دهم؛ بسیار پاك و منزه است، بسیار پاك و منزه است پروردگار فرشتگان و روح (كه مقامش برتر از فرشتگان است)؛ شما را ای گروه جنیان! اگر می شنوید و فرمانبردارید و ای گروه آدمیان! به سوی خداوند لطیف و آگاه می خوانم، و شما را ای جنیان و آدمیان! به سوی آنچه (این تعویذ) كه آن را با مهر پروردگار جهانیان و با مهر جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و با



[ صفحه 308]



مهر سلیمان پیامبر علیه السلام، فرزند حضرت داود علیه السلام و با مهر حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم، سرور رسولان و پیامبران - درود خدا بر او و خاندانش و تمام فرستادگانش باد -؛ مهر زدم می خوانم. دور دار [پناه ده] از فلانی فرزند فلانی، هر آنچه صبح و شام می كند اعم از صاحبان سم مثل مار و عقرب یا جادوگر یا شیطان رانده شده یا حاكم لجوج و سركش؛ به خواست خدای لطیف و ریز بین و آگاه گرفتم و برداشتم از او (شر) هر آنچه دیده شود یا دیده نشود و آنچه را چشم خواب یا بیدار می بیند؛ برای شما (شرور)، برتری بر خدای بی شریك و انباز نیست و صلوات و سلام خداوند، بر فرستاده ی خود و سرور ما حضرت محمد پیامبر و خاندان پاكش باد. [4] .

[23] 23 - همچنین آورده است:

تعویذ روز سه شنبه، از تعویذ های امام جواد علیه السلام:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ جانم را در پناه خداوند بزرگ، پروردگار آسمان های برافراشته شده ی بدون ستون قرار می دهم؛ در پناه كسی كه آسمانها را در مدت دو روز آفرید و كار هر آسمانی را، بپرداخت و زمین را نیز در مدت دو روز خلق كرد و قوت و غذای آن را، در آن مقدر و مقرر فرمود و كوهها را در زمین، همچون میخ، نقطه ی اتصال و استحكام ساخت و بر روی آن، راههای وسیع و گسترده قرار داد و ابر را پدید آورد و آن را مسخر خویش نمود و كشتی را به حركت در آورد و دریا را از زیر فرمان خود گرفت و در زمین، كوههای محكم و استوار و جوی بارها قرار داد؛ (جانم را در پناه خداوند می گیرم) از شر هر چیزی كه در شب و روز هست و دلها بدان پیوند می خورد و به چشم می آید، اعم از جن و انس؛ خدا ما را بس است، خدا ما را بس است، خدا ما را بس است؛ خدایی جز خدای یكتا نیست، حضرت محمد - درود و صلوات خدا بر او و خاندان پاكش باد -، فرستاده ی اوست. [5] .

[24] 24 - و نیز گفته است:

تعویذ روز چهارشنبه، از تعویذ های امام جواد علیه السلام:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ جانم را در پناه آن یكتای بی نیاز می گیرم، از شر آنها كه با افسون در گره ها می دمند (و سحر می كنند) و از شر شیطان و شیطان زادگان؛ پناه می برم به



[ صفحه 309]



خدای یگانه ی یكتای بلند مرتبه از شر آنچه چشمم دیده و آنچه ندیده، پناه می برم به خدای یگانه ی بی مانند بزرگ بلند مرتبه، از شر هر كسی كه با كار سخت و دشوار، آهنگ من كند؛ خدایا! بر محمد و آل محمد، درود فرست و مرا در مجاورت و پناه خویش، در قلعه و دژ شكست ناپذیر و بسیار محكم خود در آور همان جوار و دژ نفوذ ناپذیر عظیم و مسلط و متكبر (یا جبران كننده ضعف ها و شكست ها) مالك و فرمانروا، بسیار پاك و مقدس، بسیار غالب و چیره، بسیار سلامتی بخش، ایمن كننده، اطمینان بخش (یا شاهد و مراقب) بسیار آمرزنده آگاه به نهان و آشكار و بسیار بزرگ و بلند مرتبه او خداست؛ او خداست؛ او خداست شریك و انبازی، برای او نیست؛ محمد رسول و فرستاده ی خداست؛ صلوات و سلام فراوان و همیشگی خداوند، بر او و خاندانش باد. [6] .

[25] 25 - و نیز نقل كرده است:

تعویذ روز پنجشنبه، از تعویذ های امام جواد علیه السلام:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ جانم را در پناه پروردگار مشرق ها و مغرب ها می گیرم؛ از شر هر شیطان سركش و هر ایستاده و هر نشسته و هر دشمن و هر حسود و هر مستبد خود رأی و برای شما، از آسمان آبی فرو می فرستد تا بدان پاكیزه تان گرداند، پلیدی شیطان را، از شما بزداید، و دلهای شما را به یكدیگر پیوند دهد و گامهایتان را بدان استوار فرماید؛ پای خود را به زمین بكوب (چشمه آبی پدید می آید)؛ این چشمه ی آبی خنك، برای شستشو و نوشیدن است؛ از آسمان، آبی پاك كننده نازل كردیم تا به وسیله ی آن، سرزمین مرده ای را زنده كنیم و آن را، به مخلوقاتی كه آفریده ایم - چهار پایان و انسان های بسیار - می نوشانیم؛ هم اكنون، خداوند، به شما تخفیف داد؛ این تخفیف و رحمتی است، از ناحیه ی پروردگار شما؛ خدای متعال می خواهد، كار را بر شما سبك كند؛ و خداوند، شر آنها را از تو دفع می كند و او، شنونده و دانا است؛ خدایی جز خدای یكتا نیست و خداوند بر كار خود، فائق و پیروز است؛ خدایی جز خدای یكتا نیست؛ محمد رسول و فرستاده ی خداست؛ درود و صلوات خدا، بر او و خاندانش باد. [7] .

[26] 26 - همچنین گفته است:



[ صفحه 310]



تعویذ روز جمعه، از تعویذ های امام جواد علیه السلام:

از عبدالعظیم حسنی علیه السلام روایت شده كه گفت: همانا امام جواد علیه السلام، این دعای (تعویذ) را برای پسرش ابوالحسن (امام هادی) علیه السلام، در حالی كه كودك و در گهواره بود، نوشت و روز به روز، او را با آن تعویذ می فرمود:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان؛ هیچ قدرت و توانی نیست، مگر از سوی خدای بلند مرتبه ی عظیم؛ خدایا! ای پروردگار فرشتگان و روح (كه مقامش بالاتر از ملائكه است) و پیامبران و رسولان! و چیره و فائق بر هر كسی كه در آسمانها و زمین است! و آفریننده و مالك هر چیزی! باز دار از من، شر دشمنان ما را و هر كسی كه از جن و آدمی، آهنگ بدی ما كند و چشم ها و دلهای آنها را، كور ساز و میان ما و آنها، پرده و نگهبان و محافظ و دفع كننده قرار ده؛ همانا تو، پروردگار ما هستی و هیچ قدرت و توانی، جز از جانب خداوند برای ما نیست؛ تنها بر او توكل كردیم و تنها به سوی او رو آوردیم و او نفوذ ناپذیر و محكم كار است.

ای پروردگار ما! ما را از هر بدی و از شر هر جنبنده ای كه در فرمان توست و از شر هر چیزی كه در شب و روز، جایگیر شده و از هر شر و بدی و از شر هر صاحب شری، عافیت عطا كن؛ ای پروردگار جهانیان! و ای معبود فرستادگان! و بر محمد و تمام خاندان او و بر اولیای خویش، درود فرست و محمد و آل او را، به كاملترین آن، مخصوص گردان و هیچ قدرت و نیرویی نیست؛ مگر از جانب خداوند بلند مرتبه ی عظیم.

استعانت می جویم به نام خدا و به ذات خدا؛ به خدای متعال، ایمان می آورم و به خدای متعال، پناه می برم و به (ریسمان) خدای متعال چنگ می زنم و به خدای متعال، پناهنده می شوم و از او امان می خواهم و به عزت و نفوذ ناپذیری و قدرت باز دارندگی اش، خود را از شیطانهای آدمی و جنی و پیاده نظام آنها و سواركارشان و دویدنشان و میلشان (به من) و رجوعشان و نیرنگشان و شرشان و شر كارهای آنان در پوشش شب و روز، از دور و نزدیك و از شر غائب و حاضر و شاهد (این مجلس) و قصد كننده (این مجلس از دور)، زنده آنها یا مرده شان، بینا یا كورشان، و از شر عموم و خواص و از شر نفس و وسوسه های او و از شر همه ی ترس و بیم ها و احساس و تماس و پوشش (لباس) و از چشم جن و انس نگاه می دارم و (نیز) با آن اسمی كه به واسطه ی آن تخت بلقیس به لرزه در آمد، خود را از شر همه ی آنها نگاه



[ صفحه 311]



می دارم.

و دینم و جانم و تمام آنچه را كه به آن اهتمام و توجه و عنایت دارم را در پناه تو قرار می دهم و از شر هر چهره ای و خیالی، سفید و یا سیاه یا عكس و تصویر، هم پیمان یا غیر آن، از كسانی كه در فضا یا در ابر جایگیر می شوند؛ یا در تاریكی و روشنایی، یا سایه و آفتاب، یا خشكی و دریا، یا زمین هموار و زمین سخت و ناهموار یا آبادانی و ویرانه، یا زمین بلند و خشك و بی حاصل و سرزمین پر درخت و بیشه و محل جریان و فرو رفت آب یا معبد اهل كتاب و گورستان آنها یا بیابان بی آب و علف و صحرا و یا گورستانها منزل می كنند، از برگشت كنندگان و در آیندگان از كسانی كه در شب، آشكار و در روز، پخش و پراكنده می شوند و به هنگام شب و در صبحگاه و در بامداد و آخر روز، (خودنمایی می كنند به تو پناه می برم) و از نگاهبانان و مشرف شوندگان (یا صاحبان شك و تهمت و در شك افكنندگان) و افسانه سرایان شب و سستی و ضعف آورندگان و فرعونیان و شیطان صفتان و از همدستان و همسران و قوم و قبیله ی آنان و از وسوسه و عیب جویی ایشان و دمیدنشان و فتنه گری آنها و پیشدستی آنان و جادوگریشان و زدنشان و چشم زخم آنها و نگاه تند و آنی شان و نیرنگشان و آمد و شدشان و از شر هر شروری، اعم از جادوگران انس و جادوگران جن و از شر ام الصبیان [8] .

و زاد و ولدشان و هر آنچه كه بر آن وارد می شوند و از شر هر صاحب شری، درونی یا بیرونی واقع و عارض شود یا خودش پا در میان گذارد آرام باشد یا پویا و در تكاپو و از شر طپیدن رگ و سردرد و درد شقیقه [9] و أم ملدم (كنیه تب) و تب و تبی كه روز سوم دوباره می آید و تبی كه روز چهارم دوباره می آید و تب نوبه و تب و لرز و تب و لرز سخت و تب باطن و ظاهر بدن (یا امراض داخلی و خارجی) و از شر هر جنبنده ای كه اختیارش در دست توست به تو پناه می برم؛ همانا،تو بر روش راست و ثابت و بر اساس عدل و حكمت عالم را تدبیر می كنی و سلام و صلوات خداوند، بر محمد و خاندان او باد. [10] .



[ صفحه 312]




[1] بر اساس روايات، روح مقامش از همه ملائك و فرشتگان بالاتر است.

[2] مصباح المتهجد: 440.

[3] همان: 449.

[4] همان: 460.

[5] همان: 468.

[6] همان: 479.

[7] همان: 489.

[8] و آن نوعي صرع و بادي است كه عارض مي شود و موجب غش مي گردد. المنجد.

[9] درد يك طرف سر را گويند.

[10] مصباح المتهجد: 499.